lørdag den 1. september 2007

Team building

Idrætsundervisningen i gymnasiet er ikke lig sure gymnastikposer og omklædningsrum. Nej, eleverne skal også lære om teambuilding. Mellemniveauholdet i idræt på CPH WEST - Ishøj Gymnasium testede deres teoretiske viden og deres praktiske formåen på en teambuilding-tur til Kullen, der bl.a. bød på klatring og overnatning i en grotte.

Hvis man tror, at idrætsundervisningen i gymnasiet er forbundet med udendørs fodboldtræning om sommeren og indendørs badmintontræning om vinteren, skal man tro om. Idræt er meget mere end det. CPH WEST - Ishøj Gymnasiums 2.g mellemniveauhold i idræt er det første af sin slags efter gymnasiereformen, og holdet har sandelig ført an og givet idéer til aktiviteter for fremtidige idrætshold på gymnasiet.

I foråret har eleverne modtaget teoretisk undervisning om teambuilding. Teambuilding er nok mest kendt fra erhvervslivet, hvor en virksomheds medarbejdere plantes et øde sted, og i fællesskab skal løse en opgave, som skal optimere deres samarbejdsevner og kommunikationsevner. Oprindelig stammer begrebet dog fra sportens verden, hvad man også kan udlede af ordets betydning – opbygning af hold - og som fremhæver princippet for meget idrætsudøvelse: hvordan arbejder vi sammen som et team? Hvordan præsterer vi bedst som et fællesskab i alle sammenhænge?

Formålet med teambuilding er at tænke i et fællesskab, og ikke på det individuelle behov. Eleverne fik tydeligt dette at føle, da de i maj drog på teambuildingtur til Kullen i Sverige. Ud over at hoppe ud fra en speedbåd og svømme parvis ind til kysten, skulle eleverne også klatre. Klatringen foregik på den måde, at alle elever blev bundet til samme reb – en sikkerhedsline. Det blev derfor meget tydeligt for eleverne, at alle måtte gøre sig stor umage, for at hele gruppen kom op af klippen.

Håndværker - colic-help - skate - board - laughatthefatkid - poorestofpoor